Startseite
Aktuell
John Deweys Pädagogik
   Dewey als Pädagoge / Buch
   Dewey, Kilpatrick & Co./Buch
   Deweys Reformimpuls
   Deweys pädagog. Credo
   Deweys Laborschule I
   Deweys Laborschule II
      Laboratory School
      Theory vs. Practice
   Dewey Unterrichtstheorie
   Scheitern der Laborschule
     Dewey as Administrator
   Mayhew/Edwards Dewey-School
   Prinz Heinrich in Chicago
   Dewey + progressive Erziehung
   Dewey + Demokratie
   Dewey + Projektpädagogik
   Dewey + Montessori
   Dewey + Kerschensteiner
   Dewey + social efficiency
   Dewey in Dtl.- Bibliographie
Projektunterricht
   Aus Projekten lernen / Buch
   Handbuchartikel
      Project Method
   Origin of Project Method
   Rezeption der Projektidee
   Kilpatricks Projektmethode
     Kilpatrick's Project Method
   Collings' "Typhusprojekt"
     Faking a Dissertation
   Chronologie USA
   Dokumentation USA
Kurt Hahns Pädagogik
   Lebensdaten
   Reform mit Augenmaß/Buch
   Hahns "Erlebnistherapie"
      Experiential Education
      Thérapie des expériences
      Un internat Allemand
      Thérapie par l'expèrience
   Die vier Elemente
   Hahn-Bibliographie
Progressive Education
   Learning by doing
   Herbart in Amerika
   New Education
Kerschensteiners Pädagogik
  Kerschensteiner-Bibliographie
  Bibliographie - Fortsetzung
Gedanken über Erziehung
Wozu ist die Schule da? /Buch
Schloß-Schule Kirchberg /Buch
Jugendlicher Minimalismus
          - - -
Curriculum Vitae
   Veröffentlichungen
   Publications in English
   Publications en français
Sale-Verkauf
Impressum


Originalbeitrag

Übersetzungen

The School of the Future a School for Work (Auszug aus Die Schule der Zukunft eine Arbeitsschule, 1908). In: Report of the U.S. Commissioner of Education (1909), Vol. 1, S. 455‑461.

The Aim of Civic Education (Auszug aus Die staatsbürgerliche Erziehung der deutschen Jugend, 4/1909). Unveröffentlichtes Vortragsmanuskript, 1910, AKM 206, 28 Bl.

The Internal Conditions of Civic Education (Auszug aus Die staatsbürgerliche Erziehung der deutschen Jugend, 4/1909). Unveröffentlichtes Vortragsmanuskript, 1910, AKM 207, 23 Bl.

The Problem of National Education (Auszug aus Die staatsbürgerliche Erziehung der deutschen Jugend, 4/1909). Unveröffentlichtes Vortragsmanuskript, 1910, AKM 202, 35 Bl.

Education for Citizenship (Die staatsbürgerliche Erziehung der deutschen Jugend, 4/1909). Translated by Arthur J. Pressland. Chicago: Rand McNally 1911, xx, 133 S.; London: Harrap 1912, xx, 133 S., 1915, xx, 190 S.

The Continuation Schools of Munich. In: The Trade Continuation Schools of Munich. Bulletin No. 14. New York: National Society for the Promotion of Industrial Education 1911, S. 9-19.

The Continuation Schools of Munich (unveränderter Nachdruck, 1910). In: Journal of the American Society of Mechanical Engineers 33 (January 1911), S. 46‑55.

Three Lectures on Vocational Education. Chicago: Commercial Club of Chicago 1911. 52 S.  Zuvor veröffentlicht als:

The Fundamental Principles of Continuation Schools (Die Grundlagen für die Organisation von Fortbildungsschulen, 1910, AKM 200). In: School Review 19 (March 1911), S. 162‑177.

The Organization of the Continuation School in Munich (Die Organisation der Fortbildungsschule in München, 1910, AKM 201). In: School Review 19 (April 1911), S. 225‑237.

The Technical Day Trade Schools in Germany (Die Technischen Tagesfachschulen in Deutschland, 1910, AKM 199). In: School Review 19 (May 1911), S. 295‑317.

The Fundamental Principles of Continuation Schools (unveränderter Nachdruck, 1911). In: King, Irving: Social Aspects of Education. New York: Macmillan 1/1912, 2/1913, S. 144‑156).

The School of the Future a School of Manual Work (Die Schule der Zukunft eine Arbeitsschule, 1908). Translated by Thomas C. Horsfall. In: School and Home Education 31 (March 1912), S. 278‑286.

The School of the Future a School of Manual Work (unveränderter Nachdruck, 1912). Chicago: Commercial Club of Chicago 1912, 15 S.

The School of the Future a School of Manual Work (Nachdruck, 1912, gekürzt). In: Horsfall, Thomas C.: Dr. Kerschensteiner's System of Education in Munich. In: Problems of Boy Life. Ed. John H. Whitehouse. London: King 1912, S. 182-200).

A Comparison of Public Education in Germany and in the United States (Das öffentliche Unterrichtswesen in Deutschland und in den Vereinigten Staaten. In: Monatshefte für deutsche Sprache und Pädagogik/Milwaukee 13 (Dezember 1912), S. 337-349). Translated by W. Carson Ryan. United States Bureau of Education, Bulletin No. 24. Washington: Government Printing Office 1913, 15 S.

The Idea of an Industrial School (Begriff der Arbeitsschule, 1912). Translated by Rudolph Pintner. New York: Macmillan 1913, xi, 110 S.

Introduction. In: Best, R. H. and Ogden, C. K.: The Problem of the Continuation School and Its Successful Solution in Germany. London: King 1914, S. xi-xv.

The Schools and the Nation (Grundfragen der Schulorganisation, 3/1912). Translated by C. K. Ogden, introduction by Viscount Haldane. London, New York: Macmillan 1914, 351 S.

Now If Every Individual (Auszug aus The Fundamental Principles of Continuation Schools, 1911). In: Manual Training and Vocational Education 16 (February 1915), S. 339.

The Training of a People (Auszug aus Education for Citizenship, 1911). In: Manual Training and Vocational Education 17 (December 1915), S. 259.

One Thing Though Is Certain (Auszug aus Education for Citizenship, 1911). In: Manual Training and Vocational Education 17 (January 1916), S. 335.

Die Seele des Erziehers und das Problem der Lehrerbildung (1922). Translated by Ralph D. Owen, ca. 1923 (Manuskript verschollen).

The Significance of Music (Das Musikalische Kulturgut im Bildungsverfahren, 1929). In: Independent Education 3 (November 1929), S. 5-9, 24 (mit Kerschensteiner-Photo).

Conception of Character and Training of Character (Charakterbegriff und Charaktererziehung, 1912). Translated by Norbert N. Kahan. In: idem: A Translation of George Kerschensteiner's Charakterbegriff und Charaktererziehung with a Translator's Introduction on the Application of George Kerschensteiner's Conception of Character Training by Modern Progressive Schools in Germany.  MA-Thesis, College of the City of New York, 1934, S. 1-178.

Basic Considerations in Organizing Continuation Schools (Auszug aus Organisation und Lehrpläne der obligatorischen Fach- und Fortbildungsschulen für Knaben und Mädchen, 1910). Translated by Howard G. Bennett. In: Bennett, Charles A.: History of Manual and Industrial Education, 1870-1917. Peoria: Bennett 1937, 215-216.

Buchbesprechungen

Die Entwicklung der zeichnerischen Begabung (1905). In: Pedagogical Seminary 18 (June 1907), S. 285.

Der Begriff der staatsbürgerlichen Erziehung (19  ). In: School Review 18 (June 1910), S. 432 (Frank A. Manny);  Pedagogical Seminary 18 (June 1911), S. 261 (Frank Drew). 

Grundfragen der Schulorganisation (1907). In: School Review 16 (May 1908), S. 344-345 (Frank A. Manny);  School Review 18 (June 1910), S. 432 (Frank A. Manny);  School Review 22 (April 1914), S. 276 (Frank A. Manny). 

Three Lectures on Vocational Training (1911). In: School and Home Education 30 (June 1911), S. 438;  Vocational Education 1 (September 1911), S. 64.

The Trade and Continuation Schools of Munich (1911). In: School Arts Book 9 (November 1911), S. 303.

Education for Citizenship (1911). In: Educational Review 42 (October 1911), S. 318;  Western Journal of Education 16 (November 1911), S. 211;  A.L.A. Booklist 8 (December 1911), S. 153;  Education 32 (December 1911), S. 251;  School Review 20 (June 1912), S. 426-427 (Frank A. Manny);  Elementary School Journal 12 (May 1912), S. 441 (Samuel C. Parker). 

The Idea of the Industrial School (1913). In: New York Times, September 14, 1913;  A.L.A. Booklist 10 (December 1913), S. 142;  Educational Review 46 (November 1913), S. 406-407 (Samuel T. Dutton);  School Review (March 1914), S. 207-208 (Frank M. Leavitt). 

The Schools and the Nation (1914). In: Nature 93 (July 16, 1914), S. 505;  Educational Review 48 (September 1914), S. 210;  Nation 99 (September 10, 1914), S. 320;  A.L.A. Booklist 11 (November 1914), S. 100.

Die Seele des Erziehers und das Problem der Lehrerbildung (1921).  In: Educational Administration and Supervision 10 (November 1923), 506-509 (Ralph D. Owen). 

Selbstdarstellung (1926). In: Oklahoma Press Norman 4 (1930), S. 340 (H. A. Larrabee).

Briefe veröffentlicht:

an Charles A. Bennett, 16. September 1909, unter der Rubrik "Editorial" in Manual Training Magazine 11 (December 1909), S. 171 (Auszug, Übersetzung) (Original in Handschriften-Sammlung, Stadtbibliothek München).

an William H. Maxwell,   Januar 1911, unter dem Titel "School System Excellent" in New York, January, 1911 (Übersetzung) (Original in Handschriften-Sammlung, Stadtbibliothek München).

an Thomas J. Bernett, 1911, unter dem Titel "Munich Plan" in Cooley, Edwin G.: Training of Vocational Teachers in Germany. In: Report of the U.S. Commissioner of Education (1911), Vol. 1, 398-399 (Auszug, Übersetzung). 

an Edwin G. Cooley, 25. Februar 1914, in Cooley, Edwin G.: Control of Vocational Schools in Germany.  Chicago: Commercial Club of Chicago (1914), 4‑7 (Faksimile und Übersetzung) (Original in Handschriften-Sammlung, Stadtbibliothek München).

Briefe unveröffentlicht (soweit nicht bereits in der Bibliographie von G. Wehle):

an Frank A. Manny, 10. Januar 1907 (Michigan Historical Collections, Bentley Historical Library, Unversity of Michigan).

an Frank A. Manny, 19. Juli 1907 (Michigan Historical Collections, Bentley Historical Library, Unversity of Michigan).

an Frank A. Manny, 28. Dezember 1908 (Michigan Historical Collections, Bentley Historical Library, Unversity of Michigan; Stenogramm in Handschriften-Sammlung, Stadtbibliothek München).

an John Dewey, 14. Juli 1909 (verschollen).

an Frank A. Manny, 31. Dezember 1909 (Michigan Historical Collections, Bentley Historical Library, Unversity of Michigan).

von Frank A. Manny, June 11, 1910 (Michigan Historical Collections, Bentley Historical Library, Unversity of Michigan).

an Edward H. Reissner, 6. November 1910 (Library of Congress, Washington, D.C.).

an Frank A. Manny, 7. Januar 1913 (Michigan Historical Collections, Bentley Historical Library, Unversity of Michigan, Stenogramm in Handschriften-Sammlung, Stadtbibliothek München).

an Junius L. Meriam, 20. Dezember 1925 (University of Missouri, Columbia).

an C. K. Ogden, 3. September 1928 (University of California, Los Angeles).

 
Biographische Notizen und Nachrufe

[Kreuzpointer, Paul]: Dr. Georg Kerschensteiner. In: Journal of Education 73 (January 12, 1911), S. 47-48.

Kreuzpointer, Paul: Dr. Kerschensteiner. In: Educational Foundations 24 (September 1912), S. 32-34.

Bawden, William T.: Dr. Georg Kerschensteiner. In: Vocational Education 2 (January 1913), S. 237-240 (mit Kerschensteiner-Photo).

Griebsch, Max: [Die pädagogische Welt hat einen ihrer Besten verloren]. In: Monatshefte für deutschen Unterricht/Madison 24 (Februar 1932), S. 45-46.

Dr. Georg Kerschensteiner Dies. In: Industrial Arts and Vocational Education 21 (April 1932), S. 142.

Feld, Friedrich: George Kerschensteiner. In: Journal of Business Education 7 (May 1932), S. 12, 32.

Meyer, Adolph E.: The Work of Georg Kerschensteiner, 1854-1932. In: Educational Outlook 7 (May 1933), S. 200-205.

Toews, Emil O.: Georg Kerschensteiner, 1854-1932. In: School and Society 80 (October 16, 1954), S. 117-118.

 
Zeitungsartikel

Dr. Kerschensteiner Coming to Lecture.  New York Times, July 13, 1910.

Herzlicher Willkomm. New York Staatszeitung, October 27, 1910.

Zur Erziehung der Jugend. Dr. Kerschensteiner's Besuch in den Vereinigten Staaten.  New York Herald, October 29, 1910.

To Lecture on Education. Supt. Kerschensteiner of Munich Here to Tell of German Methods. New York Times, October 29, 1910.

Wahre Offenbarungen waren die Mitteilungen Dr. G. Kerschensteiners über den Fortbildungsunterricht in München. Tägliches Cincinnatier Volksblatt, 1. November 1910.

Trades in the Public Schools.  To be Taught on Larger Scale Beginning New Years. Dr. Kerschensteiner Told of Vast Extent of Compulsory Continuation Training in Munich. Cincinnati Enquirer, November 1, 1910. 

Favor Brooder School Courses to Aid Workers. In: Cincinnati Post, November 1. 1910.

Training in Trades Essential as a Part of Modern Education, Declares Dr. Kerschensteiner. Cincinnati Times-Star, November 1, 1910.

German Educator Against Dry Move. Dr. Kerschensteiner Says Prohibition Is Most Harmful. St. Louis Times, November 2, 1910.

Berühmter deutscher Schulmann heute hier erwartet. Dr. Kerschensteiner als Gast angesehener Pädagogen und Geschäftsleute. Westliche Post, November 2, 1910.

Munich Man at Banquet. Head of German City's Educators Guest of Honor at St. Louis Club. St. Louis Daily Globe-Democrat, November 3, 1910.

Bavarian Savant Dined. Dr. Kerschensteiner Meets Educators of St. Louis. St. Louis Republic, November 3, 1910.

10.000 in Trades Schools. St. Louis Star, November 3, 1910.

Dr. Kerschensteiner eingetroffen. Berühmter deutscher Schulmann der Ehrengast der Stadt. Westliche Post, November 3, 1910.

Beherzigenswerte Winke. Dr. Kerschensteiner aus München zeigt Wert des Fortbildungsunterrichts. Westliche Post, November 4, 1910.

Fortbildung der Jugend. Professor Dr. Kerschensteiner geht in seinem zweiten Vortrage auf interessante Einzelheiten des von ihm begründeten Systems ein.  Westliche Post, November 5, 1910.

German Educator Lauds Amendment. Dr. Georg Kerschensteiner Strong in Support of Proposed Teachers' Pensions.  St. Louis Times, November 7, 1910.

Trade School Expert to Speak in Chicago. Dr. Georg Kerschensteiner, a Prominent German Educator, Here for Address. Chicago Record-Herald, November 10, 1910.

Bring Noted School Expert. Munich Educator Arrives to be Guest of Commercial Club. Chicago Daily Tribune, November 10, 1910.

Dr. Kerschensteiner spricht. Vorträge des bekannten deutschen Schulmannes in vielen großen Städten geplant. Chicagoer Arbeiterzeitung, 14. November 1910.

Apprentices are Considered. Corporations Tell of Their Efforts. Boston Daily Globe, November 19, 1910.

Says Germany Leads World. Savant Explains Industrial Need in U.S. Boston Post, November 19, 1910.

Wants Joy in Common Work. Munich School Superintendent Finds Educational Institutions the Opposite of What They Should Be.  Boston, November 22, 1910.

Munich's Part-Time Schools. Dr. Kerschensteiner to Tell How Schools and Employers There Co-operate. The Brooklyn Daily Eagle, November 22, 1910.

Renowned German to Speak. Dr. Kerschensteiner, Supt. of Schools of Munich, to Lecture at De Witt Clinton. The Brooklyn Daily Eagle, November 25, 1910.

Ein Wegweiser. Dr. Kerschensteiner über die deutschen Fachschulen. New York Staatszeitung, November 29, 1910. 

Diner für Dr. Kerschensteiner.  New Yorker Zeitung, 29. November 1910.

Benefits of Trade Schools.  Munich Superintendent Tells of His Work at the Arts Club.  New York Times, December 1, 1910.

Useful Citizen Comes First.  Is Real Beauty of Human Life, Says Dr. Kerschensteiner.  New York Tribune, December 1, 1910.

Über Fortbildungsschulen. Dr. Kerschensteiner fordert als Fortsetzung der Volksschule Tagesschulen für Lehrlinge.  New York Staatszeitung, December 1, 1910.

German Educator Talks on Schools. Dr. Georg Kerschensteiner Advises Inculcation of Efficiency in Young America. Philadelphia Ledger, December 3, 1910.

German Educator Revolutionizes School Methods. Dr. Georg Kerschensteiner of Munich Tells of his Remarkable Work in Industrial Construction Schools that Teach Children Trades and Civic Duties. New York Times, December 4, 1910. 

We'd Be Fortunate to Get Such Trade Schools as These.  Dr. Kerschensteiner Heads Remarkable Munich Institutions Where Youths Master Crafts. New York Daily Tribune, December 4, 1910.

German Thoroughness in Industrial Training. Manitoba Free Press, December 21, 1910.

Commercial Club Starts Crusade to Aid Citizenship. Translates 2,000 Copies of German Educator's Book on Vacational Schools and Kindred Works. Chicago Daily Tribune, May 1, 1911.

Ahead of Germany. The Times (Shreveport, Louisiana), July 7, 1913.

Education in Germany and the U.S, Arizona Republic, July 17, 1913.

Teachers off for Munich.  Thirty-two Will Be Taught There by Dr. Kerschensteiner.  New York Times, March 31, 1914.

Pleads for German Cause. Dr. J. L. Meriam Receives Booklet from Dr. Georg Kerschensteiner.  Columbia, Mo., 1914.

Coeducation Fails in Test of 60.000 Pupils (New York)

Anschauungsunterricht. Dr. Kerschensteiner's Vortrag über deutsche Fachschulen. Philadelphia Morgen-Gazette

Fortsetzung